+ 48 91 886 18 88 | +48 696 09 19 29(24h) | biuro@campandtrailer.pl
Mandaty za przeładowanie kampera
Mandaty za przeładowanie kampera

Większość modeli kamperów ma określony całkowity ciężar na poziomie 3500 kg, co umożliwia kierowanie tymi pojazdami przez osoby posiadające prawo jazdy kategorii „B”. W sytuacji kiedy przekroczymy dopuszczalną masę mogą nam grozić kary, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej. Sprawdź, w jakiej wysokości.

Przeładowanie kampera zaprojektowanego do DMC 3500 to przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Musimy pamiętać, że do takiego ciężaru maksymalnego przystosowane są poszczególne elementy konstrukcyjne – m.in. rama pojazdu, felgi, czy opony. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej, a co za tym idzie progu wytrzymałości niektórych elementów, gwarantowane przez producenta, może spowodować wydłużenie drogi hamowania, utratę sterowności oraz uszkodzenia. Jeśli przydarzy nam się stłuczka lub wypadek, zastrzeżenia może mieć także ubezpieczyciel i może odmówić wypłaty odszkodowania lub wykonania naprawy.

Nie bez znaczenia są także kary pieniężne nakładane na kierowców przeładowanych kamperów. W większości krajów są one ustalone wg progów, zależnych od procentu przekroczenia DMC. „Najdroższym” krajem jest Austria. Tam za przekroczenie DMC możemy otrzymać mandat w wysokości od 90 do 5000 euro oraz musimy ponieść koszt dwukrotnego ważenia pojazdu – przy kontroli oraz po wypakowaniu „nadbagażu”.

Mniej surowym krajem są Niemcy, gdzie kary wynoszą od 30 euro za przeładunek o 10%, do 140 euro za przeładunek o 25%. Przekroczenie DMC do 5% nie jest jeszcze karane.

Podobnie jest we Włoszech. Tutaj jednak za przekroczenie tych 5% możemy zapłacić mandat nawet powyżej 1600 euro.

Hiszpanie również dają kierowcom tolerancję przekroczenia DMC do 5%. Powyżej tego progu możemy się już jednak spodziewać słonych kar. Najniższy mandat – 300 do 400 euro, najwyższy od 3300 do 4600 euro (przy przeładunku o 25%).

Francuzi na przeładowanie kampera mogą nam wręczyć mandat w wysokości od 135 do 750 euro. Choć to kary nie tak drastyczne jak w Austrii czy Hiszpanii, za przejazd kamperem przeładowanym powyżej 5% francuska policja może zatrzymać nasz pojazd.  

Podobnie ma się sprawa z Włochami - tam również tolerowany jest przeładowany kamper maksymalnie o 5%, ale za więcej musimy się przygotować na mandat nawet powyżej 1600 euro.

W Danii tolerancja wynosi 1%, a powyżej tego progu za każdy kolejny procent przekroczenia zapłacimy od 10 do 20 euro. Holendrzy dają aż 10% próg toleracji. Jego przekroczenie wiąże się z mandatem do 470 euro. W Szwecji za przekroczenie ciężaru pow. 1% DMC zapłacimy mandat 200-400 euro.

Kary i komplikacje, z którymi musimy się liczyć, kiedy przekroczymy dmc kampera mogą być więc dla nas bardzo uciążliwe i popsuć nam zupełnie wymarzony urlop. Warto zatem zadbać o odpowiednie spakowanie i ograniczenie zbędnych ciężarów przed podróżą kamperem, a także zważenie domu na kółkach przed samym wyjazdem.  

 

Przeczytaj także:

Przegląd kampera lub przyczepy przed sezonem

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl